Importguide til HENTelbil i Tyskland

Importguide til HENTelbil i Tyskland

 

Find Elbilen 

Det første man skal gøre er selvfølgelig at finde sin nye bil og det gør man ved lede via nedenstående hjemmesider. 

Herefter kan man se hvad den bil koster lige efter din bil på listen, hvis man sætter sine søgekriterier fra lav til højere under søgekriteriet pris. 

Man kan finde elbiler via følgende tyske søgedatabaser:
 
www.Mobile.de 
www.Autoscout24.com  

der findes og andre søgedatabaser, som man kan få adgang til, hvis man 
køber startpakken. 


Hvordan ser man om prisen er god?

Når bilen er fundet, sammenlignes prisen med de danske priser, som kan findes på blandt andet www.bilbasen.dk. Hvis bilen er med afgift, så kan afgiften findes via dette link: Tidligere vurderinger.
Det kan også anbefales at se på facebook.
Her kan anbefales: 
Tesla køb / salg 
Køb og salg af biler i Danmark 
Udover forskel i priserne, kan der også være forskel på leveringstider, hvilket man også skal være opmærksom på, når man køber en elbil.  

Her er nogle priseksempler på, hvad som der kan spares ved import, ofte udover en kortere leveringstid. 


Hvordan kontakter man forhandler?

Den typiske kontakt i Tyskland er stadig via telefonen, så det anbefales at der ringes til forhandleren eller den private sælger, hvor der bedes om videre information på bilen.
Nyttige tips er at spørge: 

-Er bilen tidligere skadet 
-Har det været en rygerbil 
-Hvor mange tidligere ejere 
-Hvem har kørt i bilen (firma / privat person) 
-Dæk profil
osv. 

Det er også her man forhandler om pris eller evt. at der kan handles vinterhjul med. Det kan ofte være vanskeligt at forhandle på et fremmedsprog, men her er det muligt at anvende
www.hentelbil.nu til at stå for denne del, da vi har tyskere ansat. Når man er enig i en pris, bedes der om en kontrakt på bilen. Det er her vigtigt at få bekræftet, at bilen har kørt mere end 6.000 km. og er ældre end 6 måneder fra 1 registreringsdato, da der ellers skal betales differencemoms på bilen, som er forskellen på den tyske momssats og den danske (25% - 19% = en differencemoms på 6%). Selv om det står i kontrakten at bilen er kørt 6.000 km., er det en god ide at få et billed af det, da det tvinger sælgeren til at se fysisk efter.


Hvordan fastsættes afgiften?

Der bestilles en forhåndsvurdering (bindende svar på afgiften).
Det anbefales, at der bestilles en forhåndsvurdering fra flere forskellige udbydere gennem HENTelbil, da der i værste tilfælde kan være store forskelle på afgiften. 


Hvordan kommer man fra tilbud til kontrakt?

Når alt er på plads med forhandlingen og forhåndsvurderingen, bestilles der en kontrakt. Inden den underskrives, anbefales det, at man kontakter
www.hentelbil.nu for at gå den igennem for skjulte detaljer. 
Det kan f.eks. at de dæk som er forhandlet med i prisen er uden fælge eller 
at der ikke står at bilen er uheldsfri etc. 


Hvordan hentes bilen hjem?

Afhentningen kan ske ved lastbil eller ved, at du selv henter elbilen. Hvis man vælger at hente bilen selv, så skal man huske at undersøge, hvordan man er stillet med hensyn til nummerplader. Ofte kan forhandleren i Tyskland godt hjælpe med det, men det er vigtigt, at det aftales på forhånd. Her kan HENTelbil også hjælpe med at tage kontakt til den tyske forhandler og afklare det med nummerpladerne. Hvis man vælger at hente med lastbil, så kan vi også hjælpe.
Der anvender vi Eurotransport eller Autologik. 


Hvordan betaler man for elbilen?

Bilen betales ved overførsel til udlandet. Ved denne type overførsel skal der helst afsættes tre dage, da bankers overførselshastighed er forskellige. Det er desuden også smart at forhøre med banken om ens såkaldte overførselslimit er højt nok til at overføre beløbet for bilen.

Det er også i dette punkt, at alle dokumenter skal ses efter en sidste gang og forhandleren skal kontrolleres, for at sikre, at der ikke er tale om annoncesnyd, som der desværre kan forekomme en del af. Det anbefales igen, at man overvejer at søge hjælp hos HENTelbil til tjek af forhandleren.


Hvordan får man nummerplader på bilen fra udlandet?

Bilen ankommer til en synshal, hvor den først skal toldsynes, afgift betales, hvorefter der kan udleveres nummerplader samme sted. Priserne her ligger fra 1.500-2.500 kr. inkl. nummerplader.
Denne proces tager mellem en halv til en hel time. 


Evaluering på handelen?

Når bilen er hjemme og har fået nummerplader, kan man lave en evaluering for at tjekke, at alt er ok. Stemmer udstyret og hvad der er blevet lovet. Hvis ikke det stemmer, skal forhandleren i Tyskland kontaktes.   


Pas på svindel 

Eksempel på snyd med bil i Tyskland (kort version)

Efter at have arbejdet med bilimport i 3 år, har jeg oplevet meget forskelligt og set mange eksempler på snyd. Fælles for alle sager er dog ens, og det er, at hver enkel sag IKKE er ens.

Min erfaring er at der er et overordnet mønster, men at man skal være lige  opmærksom på hver enkel handel.

Jeg har her medtaget et eksempel på, hvordan en snydesag kan se ud.

1. Typisk er det at sælger ligger en annonce op på Mobile.de, på en urealistisk billig bil, typisk en weekend, hvor Mobile.de kontrolteam ikke er på job.

2. Sælger vil hurtigst muligt forsøge at få kontakten videre via whatsapp eller en anden platform, så når Mobile.de kontrolteam møder ind mandag og fjerner annoncen på deres salgsplatform, stadig har dialogen.

3. Sælger vil så, fra sag til sag, forsøge at få pengene overført og alt skal gå meget hurtigt.

Her ses starten på samtalen 

   

 

 

Sælger har troværdige billeder 

 

... og dokumenter

 

Kontakt os før du henter bil i Tyskland